אסטמה של העור מהם התסמינים ודרכי הטיפול

September 21 2023spiderus_admin

אטופיק דרמטיטיס היא מחלה אשר ידועה גם בשם: אסטמה של העור או אקזמה. מדובר על מחלה דלקתית כרונית של העור אשר פוגעת בעיקר בתינוקות וילדים, אך היא יכולה להתפתח גם אצל מבוגרים. חשוב מאוד לטפל במחלה בצורה נכונה בכל פעם שהיא מתפרצת וכן, חשוב להיעזר בכל דרכי המניעה האפשריות במצבים שבהם המחלה בהפוגה בכדי שלא תתפרץ.

​​מהם התסמינים של אטופיק דרמטיטיס?

לאטופיק דרמטיטיס יש כמה תסמינים כגון: תפרחת העור, יובש בעור, גרד בעור, נגעים אדומים שיכולים להיות מלווים בגלדים או בשלפוחיות וכן במצבים שבהם המחלה מתמשכת, העור יכול להיות מעובה והגוון שלו יכול להיות בין אדום לבין חום.

במקרים של אסטמה של העור אצל תינוקות, הפריחה תופיע בעיקר בפנים, בחלקים המיישרים של המרפקים והברכיים וכן בקרקפת, אצל ילדים היא תופיע בעיקר בצוואר ובגומות של הברכיים והמרפקים ואילו אצל מבוגרים, ייתכן שהפריחה תהיה בקיפולים של הגוף אך ייתכן גם היא תהיה בכפות הידיים, סביב העפעפיים או באזורים המיישרים של הברכיים או המרפקים.

מה גורם להתפרצות של אסטמה של העור?

אסטמה של העור היא למעשה דלקת עורית. לא מדובר על אלרגיה כלשהי שנגרמת לעור, אלא, בתגובה של העור לגורמים אשר חודרים אליו. אסטמה של העור יכולה להתפרץ או להחמיר בשל כמה מצבים: ראשית כל, במקרים שבהם העור יבש בשל שימוש בחומרי ניקוי ובסבון, אמבטיות ממושכות או מזג אוויר יבש וקר, חשיפה לחומרים שמגרים את העור כגון: מוצרי טיפוח, בשמים, בדים סינטטיים, אבקות של צמחים או פרחים ועוד.

גורם נוסף להתפרצות או החמרה של אסטמה של העור הוא לחץ נפשי. מדובר על מצב אשר יכול להחמיר תסמיני מחלה קיימת או לגרום להתפרצות מחלה שבהפוגה.

כיצד מטפלים באטופיק דרמטיטיס?

ראשית כל, כל אדם בכל גיל אשר סובל מאטופיק דרמטיטיס חייב לנקוט בכל פעולות המניעה האפשרויות בכדי שהמחלה לא תתפרץ או תחמיר ועל כן, עליו להשתמש בקרמים שונים בעלי לחות גבוהה לעור, להימנע ממצבים של יובש בעור וכן להימנע ממצבי סטרס ולחץ נפשי.

מעבר לכך, במידה והמחלה מתפרצת או מחמירה חשוב מאוד להשתמש בתקופות נוגדות גרד שמהוות טיפול שכיח במצבים של אסטמה של העור וכן בתכשירים מקומיים אשר מכילים סטרואידים. מכיוון שיש כמה תכשירים מהסוג המדובר, חשוב שרופא עור יקבע איזה תכשיר מתאים לכל אדם בהתאם לתסמינים שהוא סובל מהם, היקף התפשטות המחלה ועוד.

ניתן להשתמש גם בקרמים או משחות מקומיות שאינן מכילות סטרואידים, אך מכילות מעכבי קלצינורין.

ישנם מקרים שבהם בגין המחלה מתפתח גם זיהום בעור ובמקרים הללו, לעיתים יהיה צורך בטיפול אנטיביוטי. לעיתים הטיפול האנטיביוטי יהיה באמצעות תרופה שנוטלים דרך הפה ולעיתים הוא יהיה באמצעות משחה אנטיביוטית. גם במקרה הזה מי שיקבע איזה סוג טיפול מתאים לזיהום שנוצר בשל המחלה, יהיה רופא עור מקצועי.

Share: